• Conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a dispus efectuarea cercetării disciplinare prealabile a trei ofițeri cu funcții de conducere de la nivelul ISU Constanța.
  • Precum și sancționarea disciplinară a patru subofițeri, după controlul efectuat la ISU Constanța.

În cazul celor trei ofițeri, gravitatea faptelor săvârșite impune aplicarea unor sancțiuni mai aspre, în corelare cu disfuncțiile create în activitatea instituției.

Doi dintre ofițerii în cauză aveau atribuții directe în menținerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare.

Tehnica de intervenție fiind defectă, în speță autospeciala de intervenție și salvare de la înălțime, nu au solicitat fondurile financiare necesare efectuării reparațiilor și introducerii în timp scurt în stare de operativitate a autospecialei, deși la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență aceste fonduri erau disponibile.

Recomandări

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Cel de-al treilea ofițer a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competență și nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncționalităților nici la locul intervenției, unde a fost prezent.

Sancțiunile aplicate

Cei patru subofițeri din cadrul ISU Constanța vor fi sancționați pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenției și coordonarea acțiunilor de intervenție.

Sancțiuni vor fi aplicat și personalului operativ cu atribuții de gestionare a apelurilor de urgență și de coordonare a resurselor alocate intervenției, personal din dispeceratul ISU Constanța și din cadrul Detașamentului de Pompieri Palas-Constanța.

Începând cu data de 19.02.2021, din ordinul Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în toate unitățile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului privind aplicarea procedurilor operaționale de intervenție pe tipuri de risc și verificarea stării tehnice și de întreținere a mijloacelor de intervenție.

Modificări organizatorice

Sub aspect organizatoric, conducerea IGSU a dispus ca, pentru asigurarea continuității actului de comandă la nivelul ISU Constanța, începând cu data de 04.02.2021, pe funcția de inspector șef a fost împuternicit colonelul Amarandei Mihail-Cristian, titular inspector șef la ISU Botoșani.

Această măsură a fost dispusă având în vedere că funcția de inspector șef a fost vacantată, ca urmare a decesului, în data de 04.11.2020, a ofițerului care a asigurat conducerea inspectoratului.

De asemenea, începând cu data de 01.03.2021, un ofițer din cadrul ISU București-Ilfov va fi împuternicit pe funcția de Prim Adjunct al Inspectorului șef. Totodată, s-a dispus împuternicirea pe funcția de șef Centru Operațional Județean a unui ofițer din cadrul ISU Constanța.

Toate aceste demersuri sunt menite să asigure exercitarea actului de comandă, astfel încât să fie îndeplinite misiunile de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de urgență.

Întrucât în cauză se efectuează o cercetare penală, concluziile desprinse din efectuarea verificării, precum și măsurile dispuse de conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență vor fi puse la dispoziția organelor de cercetare penală competente.

Verificările IGSU din 16 februarie 2021

În data de 16.02.2021, în contextul incendiului produs în municipiul Constanța, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a dispus derularea verificării datelor de interes operativ de la momentul primirii apelului de urgență până la sosirea tuturor resurselor la locul evenimentului, pentru clarificarea situației.

Verificarea a vizat următoarele aspecte privind gestionarea situației de urgență produsă:

  • a) modul de gestionare a apelului de urgență de către operatorii din dispeceratul ISU Constanța;
  • b) respectarea aspectelor procedurale privind colectarea datelor de interes operativ, respectiv fluxul informațional-decizional către structurile operaționale din subunitățile de intervenție și către structurile ierarhic superioare;
  • c) clarificarea momentelor orare privind alertarea resurselor de intervenție, tipologia acestora, timpii operativi de echipare a personalului și începerea deplasării către locul evenimentului, respectiv ajungerea la locul incendiului;
  • d) acțiunile de organizare a intervenției la fața locului.

Au fost identificate mai multe disfuncționalități

Comisia de verificare, constituită din ofițeri ai Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, a identificat pe timpul acțiunii mai multe disfuncționalități în ceea ce privește conținutul rapoartelor operative, stabilit prin reglementări incidente, în sensul transmiterii și consemnării parțiale ori eronate a timpilor operativi de alertare și de ajungere la locul intervenției, respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicații pe care personalul operativ le avea la dispoziție.

Consecințele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse la locul intervenției și imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a intervenției.

Controlul a fost efectuat după ce o femeie a murit căzând de la etaj în timpul unui incendiu.