• În Regatul Unit, se estimează că dietele nesănătoase cauzează peste 75.000 de decese premature în fiecare an.
  • Modelul alimentar asociat longevității a avut un aport moderat de cereale integrale, fructe, pește și carne albă.
  • Cele mai puternice asocieri pozitive cu mortalitatea au fost pentru băuturile îndulcite cu zahăr și carnea procesată.

Adoptarea unor modele alimentare sănătoase poate preveni dezvoltarea bolilor netransmisibile și poate influența speranța de viață. Cele mai mari câștiguri se obțin din consumul mai multor cereale integrale, nuci și fructe și mai puține băuturi îndulcite cu zahăr și carne procesată.

În Regatul Unit, se estimează că dietele nesănătoase cauzează peste 75.000 de decese premature în fiecare an, inclusiv aproape 17.000 de decese în grupa de vârstă 15-70 de ani. La nivel internațional, Consorțiul Diseases and Injuries și comisia EAT-Lancet încurajează alimentația sănătoasă și cuantifică sănătatea populației care este asociată cu alimentația nesănătoasă.

Cei de la Nature Food au dezvoltat un model de estimare a câștigurilor sau pierderilor specifice vârstei și sexului în speranța de viață ca urmare a schimbării susținute (adică modificări ale dietei pentru durata de viață rămasă) în consumul grupurilor majore de alimente cu aporturi măsurate.

Recomandări

NAVALNÎI, OPOZANT PÂNĂ LA MOARTE ȘI DINCOLO DE EA
CÂT ÎȚI AJUTĂ MEDITAȚIILE COPILUL?
GIORGIA MELONI SUFERĂ PRIMA ÎNFRÂNGERE
BYD LANSEAZĂ U9
SCADE NUMĂRUL DE CAZURI COVID DIN ROMÂNIA
BIDEN VREA AJUTOR PENTRU UCRAINA ȘI ISRAEL

Rezultatele au arătat că modelul alimentar asociat longevității a avut un aport moderat de cereale integrale, fructe, pește și carne albă; un aport ridicat de lapte și lactate, legume, nuci și leguminoase; un aport relativ scăzut de ouă, carne roșie și băuturi îndulcite cu zahăr; și un aport redus de cereale rafinate și carne procesată.

Modelul alimentar nesănătos (adică chintila cu cele mai mari asocieri de mortalitate) nu conținea cantități limitate de cereale integrale, legume, fructe, nuci, leguminoase, pește, lapte și lactate și carne albă și aport substanțial de carne procesată, ouă, cereale rafinate și băuturi îndulcite cu zahăr. Cele mai puternice asocieri pozitive cu mortalitatea au fost pentru băuturile îndulcite cu zahăr și carnea procesată, în timp ce cele mai puternice asocieri inverse cu mortalitatea au fost pentru cerealele integrale și nucile.

Câștigurile estimate din schimbările alimentare susținute simulate de la un model de dietă nesănătos din Regatul Unit la aderarea deplină la Ghidul Eatwell au fost de 8,6 ani pentru femeile de 40 de ani și 8,9 ani la bărbați de 40 de ani. Câștigurile corespunzătoare pentru femei și bărbați în vârstă de 70 de ani au fost de 4,4 ani și, respectiv, 4,0 ani la bărbați.

Citește și