• La final de an, psihologii revizuiesc tendințele în dating ale anului 2023 de pe platformele de socializare, care au adus – sau nu – iubirea adevărată.
  • Psihologii ne explică care dintre aceste teorii în trend ne pot fi de folos.
  • „Girlfriend Effect”, ,,Beige flag” sau ,,Orange Peel Theory” s-au aflat în topul căutărilor pe TikTok.

Finalul lui 2023 ne face să dăm câteva pagini înapoi și ne prezintă tendințele care au adus sau nu emoji-uri cu inimioare în conversații. De la ,,curățarea unei portocale”, ,,Girlfriend Effect” sau ,,Beige flag” internauții și-au testat partenerii sau potențialii parteneri sub diferite forme, scrie Sky News.

Deține vreunul dintre acestea cheia pentru a ne găsi dragostea adevărată? Aflăm de la psihologi.

Singuri sau deja în cuplu, cu toții s-au inspirat de la artiștii lor preferați, documentarele Netflix și aplicațiile sociale pentru a stabili mai ușor dacă persoana cu care se întâlnesc sau cu care se află într-o relație este într-adevăr cea potrivită pentru ei.

Recomandări

MESAJUL LUI IOHANNIS DE PAȘTE
SFÂNTA LUMINĂ S-A COBORÂT LA IERUSALIM
PILE ȘI ȘTAMPILE
SFÂNTA LUMINĂ VINE DE LA IERUSALIM
PROGNOZA METEO PENTRU PAȘTE
SĂRBĂTOREȘTI ZIUA STAR WARS

Dating wrapped 2023 (Retrospectiva anului 2023)

Powerpoint-urile plictisitoare din liceu sau facultate s-au întors: de data aceasta sunt pline de inimioare și sunt prezentate pe TikTok. Acestea includ modul în care o persoană a cunoscut-o pe cealaltă, cât a durat relația, cine a încheiat-o și cum, și unde au avut loc întâlnirile.

Pe TikTok, hashtag-ul are 116,2 milioane de postări. O tânără a fost atât de dedicată „cauzei” de a-și realiza sinteza anului 2023 într-o prezentare Powerpoint, încât s-a forțat să meargă la cel puțin o întâlnire în fiecare lună. Din cele 14 persoane cu care a ieșit la date în anul 2023, i-au plăcut doar 3 cu care a și repetat experiența….de mai multe ori.

Este de ajutor? Da!

,,Sfârșitul anului calendaristic oferă de multe ori oportunitatea de reflecție, ceea ce în general este „foarte sănătos” din punct de vedere psihologic. Trecerea în revistă a experiențelor – fie pozitive, fie traumatice – are un efect benefic dovedit”, a explicat Mark Coulson, profesor de psihologie la Universitatea West London.

Teoria cojii de portocală (Orange peel)

Este cea mai recentă transpunere a „testului iubitului” pe TikTok.

În prag de sărbători, partenerul curios îi oferă o portocală jumătății sale și îi cere pur și simplu să o curețe. Cererea aparent inofensivă este menită să măsoare dorința partenerului de a împărtăși interesele tale.

,,Teoria cojii de portocală îmi amintește de toate momentele în care iubitul meu merge la mașină în ploaie să o mute mai aproape, astfel încât să nu mă ud”. O altă tânără scrie: „El duce mereu cumpărăturile și spală vasele, pentru că știe că urăsc să fac asta. Îmi aduce flori și ciocolată pentru că știe că mă va face să zâmbesc”.

Este de ajutor? Nu!

Profesorul Coulson descrie acest test „lipsit de sens”.
„În psihologie, dacă vrem să măsurăm o caracteristică a cuiva, nu ne bazăm niciodată pe un singur act sau gest”, spune el. „Dacă vrem să înțelegem personalitatea cuiva, îi vom pune cel puțin 60 de întrebări”.


Teoria corzilor invizibile


Conceptul de sfoară invizibilă își are originea în mitologia chineză și „șirul roșu al sorții”. Se crede că suntem legați cu o ață imaginară de persoana cu care ne este menit să ne întâlnim. TikTok-urile cu acest hashtag documentează povestiri despre cum partenerul lor a fost tot timpul acolo, de o perioadă lungă de timp.

Ori au crescut în același oraș fără să știe, a lucrat în aceeași clădire sau l-a observat într-o fotografie de la un concert din timpul liceului – cu toate acestea nu s-au întâlnit decât după ani de zile.

Hashtag-ul ,,invisible string” are peste 230 de milioane de videoclipuri pe TikTok. De exemplu, o fată a descoperit că iubitul ei juca baschet în copilărie în același parc cu fratele și tatăl ei, înainte de a-l găsi pe o aplicație de întâlniri ani mai târziu. O alta și-a recunoscut partenerul actual într-o poză la un festival de muzică la care a participat în urmă cu câțiva ani și pe care o avea lipită pe frigider.

Este de ajutor? Nu!

Potrivit profesorului Coulson, acest fenomen special ar putea fi, de asemenea, produsul internetului și a celor care folosesc TikTok. ,,Avem acces la o cantitate incredibilă de date și relatări despre experiențele altor oameni, încât până și cele incredibil de rare încep să devină obișnuite”, spune el. Există și pură coincidență, nu uitați asta!”.

Pe lista tehnicilor care au mult mai multe șanse să ne cheme fluturașii înapoi în stomac se numără tehnica de ..Beige flag” ( Steag Bej), ,,Girlfriend effect” sau ,,Masterdatingul”.

,,Steagul Bej” se află la mijlocul deja popularelor steaguri roșii si albastre. Între înger și drac, cum s-ar spune, steagul bej reprezintă o trăsătură sau un obicei ciudat, enervant sau potențial jenant a persoanei din cuplu.

,,Girlfriend Effect” scoate la iveală fotografii pe TikTok, în care băieții arătă cum li s-a îmbunătățit aspectul după ce au început să iasă cu iubitele lor. Psihologii îl consideră de ajutor, deoarece bărbații preiau astfel obiceiuri pozitive de îngrijire și modă după ce petrec timp cu prietenele lor, în timp ce femeile „depun mai puțin efort” și arată mai naturale lângă iubiții lor.

Masterdating, o altă modalitate aprobată de psihologi

Platformele sunt pline de mult timp de postări care sărbătoresc dragostea de sine și îngrijirea personală. Dar anul acesta, după ce cântecul lui Miley Cyrus, Flowers, a dominat topurile din ianuarie, a trecut pe panta ascensivă, sub un nou nume. Masterdating-ul poate varia de la a te răsfăța cu o seară la SPA, o cină de lux, singură, sau de a încerca o nouă activitate în aer liber.

„Poate fi de bun augur, însă aș avertiza să nu o facem într-un mod agresiv. Trebuie să existe un anumit sentiment de realism. Nu putem fi mereu personajul principal și să credem că totul se învârte în jurul nostru”, a mai transmis Mark Coulson.

Citește și