• Infecțiile urechii sunt ceva comun, dar acestea pot reprezenta o adevărată problemă la nivel mondial.
  • Cazurile grave de infecții oculare rezistente la antibiotice au început să apară în mai 2022.
  • Până în 2050, 10 milioane de oameni pe an vor muri din cauza unei infecții cu o superbacterie.

Infecțiile urechii au devenit normale, de obicei fiind ameliorate de o rundă de antibiotice. Dar, pe măsură ce anii treceau, bacteriile din urechea Cynthiei Horton, în vârstă de 61 de ani, au devenit rezistente la antibiotice, scrie CNN.

Aceste superbacterii rezistente la mai multe medicamente pot provoca infecții cronice timp de luni sau ani, uneori zeci de ani. Este ridicol cât de virulente devin unele dintre aceste bacterii în timp”, a declarat Dwayne Roach, profesor asistent de bacteriofagi, boli infecțioase și imunologie la Universitatea de Stat din San Diego.

Anul trecut, medicii s-au oferit să trateze infecția lui Horton cu unul dintre cei mai vechi prădători ai naturii – mici viruși cu aspect de trepied numiți fagi, concepuți pentru a găsi, ataca și înghiți bacteriile. Astfel de infecții reprezintă o „amenințare urgentă la adresa sănătății publice la nivel mondial”, ucigând 5 milioane de persoane în întreaga lume, potrivit statisticilor din 2019 ale Centrelor pentru controlul și prevenirea bolilor din SUA.

FERRARI LANSEAZĂ UN NOU BOLID
SCHOLZ RĂMÂNE FĂRĂ NEMȚI
DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
ROMÂNI EVACUAȚI DIN GAZA
MACRON A IEȘIT LA ATAC
CÂTE LOCUINȚE DEȚINE TAYLOR SWIFT?

„Se estimează că, până în 2050, 10 milioane de oameni pe an – adică o persoană la fiecare trei secunde – vor muri din cauza unei infecții cu o superbacterie”, a declarat epidemiologul specializat în boli infecțioase Steffanie Strathdee.

Bacteria cultivată din urechea lui Horton se potrivea perfect cu o bacterie rară găsită în anumite mărci de picături pentru ochi fără prescripție medicală care le răpeau oamenilor vederea și viața. Dintr-o dată, căutarea unei soluții a căpătat un nou sens. Ar putea bacteriile din urechea ei să îi ajute pe oamenii de știință să găsească fagi care să trateze și infecțiile oculare?

De lungă durată și contagioasă

Cazurile grave de infecții oculare rezistente la antibiotice au început să apară în mai 2022. Până în luna ianuarie a anului următor, CDC a declarat că cel puțin 50 de pacienți din 11 state au dezvoltat infecții cu superbacterii după ce au folosit lacrimi artificiale fără conservanți. Până în mai 2023, epidemia s-a extins în 18 state. Patru persoane au murit, 14 au suferit pierderi de vedere, iar alte zeci au dezvoltat infecții în alte părți ale corpului.

Vinovatul a fost o tulpină rară de Pseudomonas aeruginosa rezistentă la medicamente, care nu fusese niciodată identificată în Statele Unite înainte de izbucnirea epidemiei, a declarat CDC.

Horton nu folosise niciodată picături pentru ochi, însă bacteria cultivată din urechea ei era aceeași tulpină rară. Folosind aceste bacterii și alte probe trimise de CDC, oamenii de știință de la IPATH s-au apucat imediat de treabă și au identificat mai mult de o duzină de fagi care au atacat cu succes agentul patogen letal.

Războiul microscopic din interiorul nostru

Datorită evoluției, gaziliardele de bacterii din lumea de astăzi au un inamic natural: viruși minusculi numiți bacteriofagi programați genetic pentru misiuni de căutare și distrugere.

Pentru a maximiza succesul, specialiștii caută o varietate de fagi pentru a ataca o superbacterie deosebit de urâtă – uneori creând un cocktail de războinici microscopici care pot continua atacul atunci când unul dintre ei este neutralizat.

Terapia cu fagi 3.0

În laboratoarele din întreaga țară, oamenii de știință duc cercetarea și descoperirea la următorul nivel, sau ceea ce Strathdee numește „fagoterapia 3.0”. În prezent, sunt în curs de desfășurare studii clinice pentru a testa eficacitatea fagilor împotriva infecțiilor intratabile ale tractului urinar, a constipației cronice, a infecțiilor articulare, a ulcerelor piciorului diabetic, a amigdalitei și a infecțiilor persistente și recurente care apar la pacienții cu fibroză chistică. Infecțiile cronice frecvente în cazul fibrozei chistice se datorează, de obicei, diferitelor tulpini de Pseudomonas aeruginosa rezistente la medicamente – același agent patogen responsabil pentru infecția urechii lui Horton și pentru focarul de lacrimi artificiale.

Până în prezent, manipularea genetică a fagilor a fost dificilă din cauza naturii simplificate a creaturii. „Fagii normali sunt optimizați de evoluție pentru a fi mașini de ucis slabe și meschine. Există foarte puțin loc acolo pentru noi să intrăm și să schimbăm lucrurile”, a declarat Elizabeth Villa, profesor de biologie moleculară la UC San Diego, care studiază o nouă formă de fag numită fagi „jumbo”.

Acestea au genomuri foarte mari și se apropie de a avea un nucleu care încapsulează materialul genetic, ceea ce le protejează de unele dintre mecanismele pe care bacteriile le folosesc împotriva fagilor pentru a le dezactiva.