• În perioada sărbătorilor, oamenii tind să devină mai triști și mai anxioși.
  • Depresia sezonieră ar putea fi o explicație, însă există o multitudine de alte cauze, care diferă de la om la om.
  • Dr. Neha Chaudhary, psihiatru pentru copii și adolescenți, certificat la Spitalul General Harvard și Massachusetts și director medical șef la Modern Health, a realizat un studiu care dezvăluie cauzele tristeții din perioada sărbătorilor și soluții pentru a trece cu bine de ele.

Sărbătorile vin, iar oamenii se gândesc la decorul ideal: reuniuni de familie, prieteni, mâncare, liniște și pace.

Pentru unii oameni, însă, această perioadă a anului este fix opusul: stres, singurătate și probleme emoționale, care nu seamănă deloc cu imaginea „magică” a sărbătorilor, scrie CNN.

Dr. Neha Chaudhary a publicat un studiu care detaliază stările prin care trec unii oameni în această perioadă a anului, venind și cu soluții pentru ele.

Recomandări

NAVALNÎI, OPOZANT PÂNĂ LA MOARTE ȘI DINCOLO DE EA
CÂT ÎȚI AJUTĂ MEDITAȚIILE COPILUL?
GIORGIA MELONI SUFERĂ PRIMA ÎNFRÂNGERE
BYD LANSEAZĂ U9
SCADE NUMĂRUL DE CAZURI COVID DIN ROMÂNIA
BIDEN VREA AJUTOR PENTRU UCRAINA ȘI ISRAEL

66% dintre oameni se simt singuri de sărbători, potrivit Alianței Naționale pentru Bolile Mintale. În același timp, 64% dintre cei care se confruntă cu tulburări mintale spun că perioada sărbătorilor le înrăutățește situația.

Dr. Neha Chaudary spune că aceste probleme sunt extrem de comune. Unii oameni trăiesc departe de familiile lor și întâmpină obstacole atunci când vor să meargă în vizită, din motive financiare sau altele.

Alți oameni se confruntă cu pierderea celor dragi, iar sărbătorile, strâns legate de familie, sunt doar o amintire dureroasă a celor care nu mai sunt printre noi; iar pentru alții, sărbătorile sunt doar reuniuni ale familiilor dezbinate. Indiferent de cauză, sărbătorile pot avea un impact profund asupra sănătății mintale.

Înțelegerea singurătății

În timp ce sărbătorile sunt portretizate ca fiind o perioadă pentru reuniuni familiale și sociale, așteptările pot, la pol opus, să amplifice sentimentul de izolare, iar acest lucru se aplică și celor care sunt înconjurați de cei dragi, nu doar singuraticilor.

Problema reală este că singurătatea ne omoară, la propriu. Potrivit chirurgului american Dr. Vivek Murthy, singurătatea îți poate face la fel de mult rău ca fumatul zilnic. Poate crește riscul apariției tulburărilor mintale, AVC, boli de inimă sau chiar moarte prematură.

Din fericire, există modalități de a scăpa de acest sentiment. Primul pas, spune autoarea studiului, este să recunoști și să-ți asumi fiecare sentiment negativ. Când încerci să te opui unui sentiment, de regulă acesta se va întoarce și va rămâne și mai mult timp – dar atunci când îl accepți și „stai cu el”, pleacă la fel de repede cum a venit.

Următorul pas, spune ea, este să-ți pui întrebări ca să identifici proveniența sentimentului. Sărbătorile îți amintesc de pierderea cuiva, sunt conectate cu o experiență negativă din copilărie, sau pur și simplu ți-ai setat niște așteptări nerealiste? Dr. Chaudhary recomandă ca, odată identificată proveniența, să-ți vorbești cu aceeași compasiune cu care i-ai vorbi unui prieten și să-ți reamintești constant că e ok să suferi, că social media este doar o distragere de la realitate, iar comparațiile nu-și au rostul și mai ales, că ai voie să investești doar în relațiile care contează pentru tine; controlul e la tine.

Ultimul pas este să încerci să te conectezi cu ceilalți – poate să-i scrii cuiva cu care n-ai vorbit de mult, să te apuci de o activitate de grup care ți-ar plăcea, sau pur și simplu să interacționezi cu un străin. Orice ar fi, sentimentul de conexiune poate face minuni, spune autoarea.

Recunoștință, reflecție și…furie?

În această perioadă a anului, atenția se îndreaptă către reflecție și recunoștință. Pentru unii oameni, însă, sărbătorile vin la pachet cu furia – furia față de problemele nerezolvate cu cei dragi sau furia provocată de nemulțumirile din viața personală.


Dr. Chaudary spune că soluția este să lași deoparte critica de sine și să-ți dai voie să simți, iar apoi să faci ceva în legătură cu asta – gândește-te dacă există modalități de a-ți rezolva problemele cu persoanele care ți-au provocat furia. Dacă nu, scrie o scrisoare acestor persoane și spune-le tot ce ai pe suflet – o scrisoare pe care poți să nu le-o trimiți niciodată, dacă nu vrei. Uneori, eliberarea stă într-o foaie și un pix, spune ea. Ultimul pas după ce ai scris-o este fie să o arunci, fie să-i dai foc, gândindu-te că odată cu ea, s-a dus și furia.

Cum gestionezi stresul și presiunea

Societatea a setat anumite standarde privind sărbătorile, astfel că totul trebuie să fie la superlativ: de la mâncare și cadouri, până la pozele postate în social media. Așteptările nerealiste duc deseori la stres inutil.


Ca să te rupi de aceste așteptări, începe prin a realiza că perfecțiunea nu există și nici nu-și are rostul de sărbători, spune autoarea studiului. Acceptă-ți defectele, încearcă metode noi de relaxare și nu te mai lua atât de mult în serios.

O altă sugestie este să stabilești niște limite cu familia și prietenii care au așteptări prea mari de la tine și să-ți pregătești un răspuns dacă sunt încălcate.

Depresia sezonieră

Depresia sezonieră este reală și dificilă. Sentimentele copleșitoare îi vor lovi pe mulți oameni în această perioadă, dar există căi de a ține situația sub control: fă lucruri care-ți dau o stare de bine, oricare ar fi acestea – scrie într-un jurnal, ascultă muzică, uită-te la un film, ieși cu prietenii, înconjoară-te de artă. Mai ales, spune Dr. Chaudhary, dă-ți seama care sunt lucrurile „necesare ca să supraviețuiești”.

Dacă nu funcționează nimic, încearcă terapia, spune ea.

Concluzia

Pentru mulți, sărbătorile vor fi „the most wonderful time of the year”. Pentru alții, nu.

Ce contează cu adevărat este să ne dezvoltăm empatia și să înțelegem că este o perioadă cu multă încărcătură emoțională – iar dacă tu te simți bine, poate îl poți ajuta și pe altul să o facă, concluzionează Dr. Chaudhary.

Citește și