• Neurobiologii de la Northwestern University au indus o ușoară și acută privare de somn la șoareci.
  • Cercetătorii au examinat comportamentele și activitatea cerebrală a acestora.
  • Descoperirile ar putea ajuta cercetătorii să înțeleagă mai bine modul în care stările de dispoziție trec în mod natural.

Cei mai mulți oameni care au petrecut o noapte întreagă sunt prea familiarizați cu sentimentul de oboseală și de tensiune”. Deși corpul este epuizat din punct de vedere fizic, creierul se simte fericit, amețit, scrie NorthWestern.

Acum, neurobiologii de la Northwestern University au indus o ușoară și acută privare de somn la șoareci și apoi au examinat comportamentele și activitatea cerebrală a acestora. Nu numai că eliberarea de dopamină a crescut în timpul perioadei de pierdere acută a somnului, dar și plasticitatea sinaptică a fost îmbunătățită – recablând creierul pentru a menține starea de spirit pentru următoarele câteva zile.

Aceste noi descoperiri ar putea ajuta cercetătorii să înțeleagă mai bine modul în care stările de dispoziție trec în mod natural. De asemenea, ar putea duce la o înțelegere mai completă a modului în care funcționează antidepresivele cu acțiune rapidă (precum ketamina) și ar putea ajuta cercetătorii să identifice ținte necunoscute anterior pentru noi medicamente antidepresive.

MENIU A LA GREC
ȘOȘOACĂ INTRĂ ÎN CURSA PENTRU PMB
AVEREA LUI MUSK CREȘTE
TURIST ÎN AL NOUĂLEA CER
MUSK FACE CONCEDIERI LA TESLA
O LUNĂ DE SCHENGEN

Pierderea cronică a somnului este bine studiată, iar efectele sale dăunătoare sunt documentate pe scară largă”, a spus Kozorovitskiy. Dar pierderea de somn de scurtă durată – cum ar fi echivalentul unui student care trage o noapte întreagă înainte de un examen – este mai puțin înțeleasă. Am descoperit că pierderea somnului induce un puternic efect antidepresiv și reconectează creierul. Aceasta este o reamintire importantă a modului în care activitățile noastre ocazionale, cum ar fi o noapte nedormită, pot modifica în mod fundamental creierul în doar câteva ore.”

Expert în neuroplasticitate, Kozorovitskiy este profesor asociat de neurobiologie și profesor Irving M. Klotz la Colegiul Weinberg de Arte și Științe din cadrul Northwestern.

În mod interesant, schimbările în starea de spirit după pierderea acută a somnului se simt atât de reale, chiar și la subiecții sănătoși, așa cum am experimentat eu și mulți alții”, a declarat Wu. Dar mecanismele exacte din creier care duc la aceste efecte au rămas slab înțelese”.

Ce au studiat cercetătorii

Kozorovitskiy și echipa sa au examinat patru regiuni ale creierului responsabile de eliberarea dopaminei: cortexul prefrontal, nucleul accumbens, hipotalamusul și striatumul dorsal. După ce au monitorizat aceste zone pentru eliberarea de dopamină în urma pierderii acute a somnului, cercetătorii au descoperit că trei dintre cele patru zone (cortexul prefrontal, nucleul accumbens și hipotalamusul) erau implicate.

Echipa a vrut să restrângă și mai mult rezultatele, așa că a redus sistematic la tăcere reacțiile dopaminei. Efectul antidepresiv a dispărut doar atunci când cercetătorii au redus la tăcere răspunsul dopaminei din cortexul prefrontal medial. În schimb, nucleul accumbens și hipotalamusul păreau să fie cel mai mult implicate în comportamentele de hiperactivitate, dar erau mai puțin legate de efectul antidepresiv.

Efectul antidepresiv a persistat, cu excepția cazului în care am redus la tăcere intrările de dopamină în cortexul prefrontal”, a spus Kozorovitskiy. Asta înseamnă că cortexul prefrontal este o zonă relevantă din punct de vedere clinic atunci când se caută ținte terapeutice. Dar, de asemenea, întărește ideea care s-a dezvoltat în domeniu în ultima vreme: Neuronii dopaminei joacă roluri foarte importante, dar foarte diferite în creier. Ei nu sunt doar această populație monolitică care prezice pur și simplu recompensele.”