• Un studiu din 2022 a confirmat faptul că persoanele cu scleroză multiplă au fost aproape întotdeauna infectate anterior cu virusul EBV.
  • Persoanele care dezvoltă scleroza multiplă prezintă simptome urmate de o perioadă de recuperare.
  • Cauzele exacte ale sclerozei multiple sunt necunoscute.

Se estimează că 2,8 milioane de persoane din întreaga lume suferă de scleroză multiplă (SM), o boală autoimună în care sistemul imunitar afectează creierul și măduva spinării. Simptomele includ oboseală, tulburări de vedere, probleme de mobilitate și de echilibru și disfuncții cognitive. Multe dintre persoanele care dezvoltă SM prezintă simptome urmate de o perioadă de recuperare, dar, în timp, boala poate evolua până la invaliditate permanentă, spune Science.

Cauzele exacte ale SM sunt necunoscute. Dar, timp de decenii, oamenii de știință au sugerat o legătură între SM și virusul Epstein-Barr (EBV). Aceasta este o infecție care, atunci când este contractată în copilărie, nu provoacă, în general, simptome. Cu toate acestea, infectarea în adolescență poate duce la febră glandulară, numită și „boala sărutului” sau mononucleoză infecțioasă. Atunci când organismul se confruntă cu o infecție, acesta generează un răspuns imunitar, astfel încât data viitoare când să existe o anumită protecție împotriva bolii.

În mod normal, la persoanele sănătoase, celulele imunitare numite celule T și B sunt generate împotriva unei singure ținte, cum ar fi o parte a unui virus sau a unei bacterii, iar sarcina lor este de a lupta împotriva infecției. Celulele B produc anticorpi care se leagă și distrug virușii sau bacteriile invadatoare.

CUM PUTEA FI EVITAT RĂZBOIUL RUSO-UCRAINEAN?
TRUMP ȘI ORBAN VOR SĂ FACĂ ALIANȚĂ
TAYLOR ȘI TRAVIS, SURPRINȘI ÎN LAS VEGAS STRIP
CE SPUNE MAȘINA TA DESPRE TINE?
CUM S-AU CUNOSCUT WILLIAM ȘI KATE?
RAY CHAN A MURIT LA 56 DE ANI

Bolile autoimune, printre care se numără și SM, apar atunci când sistemul imunitar al organismului este scăzut. Acest lucru poate fi cauzat de un fenomen numit mimetism molecular, care se întâmplă, în general, atunci când celulele imunitare, generate inițial pentru a lupta împotriva infecțiilor, atacă în schimb proteinele din organism cu o formă similară.

Acest lucru cauzează o varietate de simptome și boli în funcție de ce parte a corpului este vizată de sistemul imunitar. În cazul SM, deoarece creierul și măduva spinării sunt afectate, afecțiunea duce la o serie de simptome neurologice.

Imunitate direcționată greșit

Pentru a înțelege mai în detaliu cum se desfășoară acest proces la pacienții cu SM, a fost realizat un studiu pe probe de sânge de la peste 700 de persoane cu SM și de la un număr similar de persoane fără această boală (un grup de control). A fost descoperit că anticorpii care se leagă de o proteină din EBV, numită EBNA1, au fost crescuți la pacienții cu SM. Acest lucru nu a fost surprinzător, cercetările anterioare au arătat că anticorpii împotriva EBNA1 sunt mai mari la persoanele cu SM.

Studiul a arătat că acești anticorpi generați ca răspuns la EBNA1, în loc să lupte împotriva infecției cu EBV, pot viza o proteină cu aspect similar care se găsește în zonele creierului care devin inflamate în SM, numită alfa-cristalin B sau Cryab. Aceasta din urmă joacă un rol crucial în protejarea împotriva efectelor inflamației și, prin urmare, dacă anticorpii țintesc în mod eronat această proteină, acest lucru ar putea explica într-o oarecare măsură simptomele observate în SM.

Ce se întâmplă cu celulele T?

Deși se crede că anticorpii EBV sunt implicați în SM, este puțin probabil ca aceștia să explice pe deplin de ce unii oameni dezvoltă boala. Cercetătorii cred că celulele T – soldați ai sistemului imunitar care lucrează alături de anticorpi – ar putea fi, de asemenea, implicate.

A fost investigat, de asemenea, rolul celulelor T și s-a constatat că acestea pot reacționa încrucișat la EBNA1 și Cryab într-un mod similar. În ciuda acestor progrese în înțelegerea modului în care răspunsul imunitar la EBV poate fi implicat în SM, încă nu este confirmat pe deplin ce se întâmplă la începutul bolii sau ce determină progresia.