• SpaceX încearcă din nou joi să lanseze pentru prima dată în spaţiu noua sa rachetă Starship.
  • Fereastra de lansare se va deschide la ora locală 8.28 a.m. (13.28 p.m. GMT), până la ora 9.30 a.m.
  • Luni, o primă încercare de lansare a fost anulată în ultimele minute din cauza unei probleme tehnice.

SpaceX încearcă din nou joi să lanseze pentru prima dată în spaţiu noua sa rachetă Starship, cea mai mare din lume, destinată călătoriilor pe Lună şi Marte, scrie TV5 Monde.

Fereastra de lansare se va deschide la ora locală 8.28 a.m. (13.28 p.m. GMT), până la ora 9.30 a.m. Scena acestui spectacol foarte aşteptat este baza spaţială Starbase a SpaceX, situată în extremitatea sudică a Texasului, în Statele Unite.

Luni, o primă încercare de lansare a fost anulată în ultimele minute din cauza unei probleme tehnice.

Recomandări

IOHANNIS CONVOACĂ CSAT-UL
ARUNCI JUMĂTATE DIN CE CUMPERI
S-A DECIS COMASAREA
TRUMP ȘI DESANTIS, ALIAȚI?
DE CE SĂ NU ȚII TELEFONUL ÎN OREZ
OPOZIȚIA CRITICĂ IDEEA COMASĂRII

„Acesta este primul zbor al unei rachete uriaşe, foarte complexe” , a declarat duminică şeful SpaceX, Elon Musk, calificând testul „foarte riscant” .

De 120 de metri, Starship este mai înaltă decât noua mega-rachetă a NASA, SLS (98 m), care a decolat pentru prima dată în noiembrie, dar şi decât legendara Saturn V, racheta cu program lunar Apollo (111 m).

De asemenea, forţa de decolare a navei este de aşteptat să fie de aproximativ două ori mai puternică decât cele două lansatoare – făcând-o cea mai puternică din lume.

Acest mastodont negru şi argintiu nu a zburat niciodată în configuraţia sa completă, cu primul său etaj super-puternic, numit Super Heavy şi echipat cu nu mai puţin de 33 de motoare.

Doar al doilea etaj al vehiculului, nava spaţială Starship care prin extensie dă numele întregii rachete, a efectuat teste suborbitale (la o altitudine de aproximativ 10 km).

El a fost ales de NASA pentru a deveni, într-o versiune modificată, platforma de aterizare a misiunii Artemis 3, care trebuie să readucă astronauţii pe suprafaţa lunară pentru prima dată în mai bine de jumătate de secol, oficial în 2025.

Teama de explozie

Joi, planul de zbor este următorul: la aproximativ trei minute după decolare, Super Heavy urmează să se detaşeze şi să cadă înapoi în apele Golfului Mexic.

Nava spaţială trebuie să pornească apoi cele şase motoare şi să-şi continue ascensiunea singură, până la o altitudine de peste 150 km. După ce a înconjurat Pământul timp de aproximativ o oră, ar trebui să cadă înapoi în Oceanul Pacific.

Dar să parcurgi toţi aceşti paşi în primul zbor de probă ar fi un succes. Scopul este mai presus de toate de a colecta cât mai multe date pentru a îmbunătăţi următoarele prototipuri.

Elon Musk a fost dornic să tempereze aşteptările, spunând că este puţin probabil să ajungă pe orbită din prima încercare.

S-a mulţumit să spere că rampa de lansare nu a fost distrusă de explozia motoarelor lui Super Heavy la aprindere.

„Cea mai mare dorinţă a mea este să fim departe de rampa de lansare înainte ca ceva să meargă prost”, a spus el. Dacă „se prăbuşeşte”, reconstrucţia ar putea dura „luni” , a adăugat el.

O rachetă complet reutilizabilă

Racheta are deja clienţi: primul zbor cu echipaj al Starship-ului va fi cu miliardarul american Jared Isaacman.

Un alt miliardar, japonezul Yusaku Maezawa, şi americanul Dennis Tito (primul turist spaţial din istorie), au anunţat de asemenea că se vor îmbarca pentru o călătorie în jurul Lunii.

Nava trebuie să poată transporta până la 150 de tone de marfă pe orbită. Spre comparaţie, racheta Falcon 9, pe care SpaceX o lansează într-un ritm vertiginos, poate transporta doar puţin mai mult de 22 de tone pe orbita joasă a Pământului.

Dar adevărata inovaţie a Starship este că trebuie să fie complet reutilizabilă – ceva ce Elon Musk crede că va fi realizabil în „doi sau trei ani”.

Pentru acest prim test, nu se va încerca recuperarea niciunuia dintre cele două etaje ale rachetei. Dar în cele din urmă, Super Heavy va trebui să se întoarcă să se odihnească de turnul său de lansare, echipat cu două braţe pentru a-l imobiliza.

Nava spaţială va trebui să se întoarcă pe Pământ folosind retrorachete. Această manevră a fost încercată de mai multe ori în 2020 şi 2021. După mai multe explozii când a aterizat, un prototip a reuşit în sfârşit să aterizeze.

„Am proiectat Starship să fie cât mai aproape posibil de operaţiunile companiilor aeriene”, a declarat în februarie Gwynne Shotwell, numărul 2 al SpaceX.

Ideea unui lansator reutilizabil, marea strategie a lui Elon Musk, este reducerea preţurilor. Fiecare zbor Starship ar putea ajunge să coste doar „câteva milioane” de dolari, susţine el.

Un imperativ pentru miliardar, care estimează că oamenii vor avea nevoie de sute de rachete Starship pentru a avea şansa de a deveni o specie multiplaneară. Scopul său final este înfiinţarea unei colonii autonome pe Marte.

Citește și

Miliarde de date personale sunt vândute pe Dark Web. Cum poți verifica dacă te afli printre aceste persoane

FOTO. Andrew Tate, batjocorit pe rețelele sociale după ce s-a pozat într-o saună „rece”: „Banca de jos este rezervată copiilor”

Fostul majordom al Prințesei Diana: Prințul Harry va avea o „problemă” la încoronare deoarece familia regală „îi poartă ranchiună”