• Astronomii au descoperit două planete asemănătoare cu Pământul care se află în zona locuibilă a sistemului lor solar.
  • Aceste lumi se află la o distanță de doar 16 ani lumină de Pământ.
  • Autorii studiului au făcut această descoperire datorită unei colaborări între două instrumente de înaltă tehnologie, ESPRESSO și CARMENES.

Astronomii au descoperit două planete asemănătoare cu Pământul care se află în zona locuibilă a sistemului lor solar. Mai mult, aceste lumi se află la o distanță de doar 16 ani lumină de Pământ. Zona locuibilă a unui sistem solar se referă la zona mică din jurul unei stele în care se poate forma apă lichidă. Oamenii de știință spun că această zonă Goldilocks”” este esențială pentru a exista vreo șansă de formare a vieții, așa cum o înțelegem noi. În sistemul nostru solar, Pământul și Marte se află în zona locuibilă.

Natura pare hotărâtă să ne arate că planetele asemănătoare Pământului sunt foarte frecvente. Cu acestea două cunoaștem acum 7 în sisteme planetare destul de apropiate de Soare”, explică Alejandro Suárez Mascareño, cercetător la Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC), într-un comunicat de presă. Cele două planete orbitează în jurul unei mici pitice roșii numite GJ 1002. Această stea are doar o optime din masa Soarelui, ceea ce o face o stea foarte rece și slabă. De asemenea, aceasta împinge zona locuibilă mult mai aproape de GJ 1002 decât zona locuibilă din sistemul nostru solar.

Deși ambele planete potențial locuibile au aproximativ aceeași masă ca și Pământul, GJ 1002b, cea mai interioară dintre cele două lumi, are nevoie de doar 10 zile pentru a parcurge o orbită în jurul stelei. Pentru GJ 1002c, lumea mai îndepărtată de stea, este nevoie de puțin peste 21 de zile pentru a orbita în jurul Soarelui. Pentru informare, Pământul are nevoie de 365 de zile pentru a orbita în jurul Soarelui – sau un an calendaristic.

CINE VA PRELUA ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Oamenii de știință sunt nerăbdători să studieze aceste planete apropiate

Având în vedere că acest sistem solar se află la mai puțin de 16 ani-lumină de planeta noastră, astronomii cred că vor putea afla multe despre atmosferele lui GJ 1002b și GJ 1002c – dezvăluind, eventual, dacă acestea pot susține viața umană. Pentru a face acest lucru, echipa spune că va analiza lumina reflectată și emisiile termice.

Viitorul spectrograf ANDES pentru telescopul ELT de la ESO, la care participă IAC, ar putea studia prezența oxigenului în atmosfera lui GJ 1002c”, notează Jonay I. González Hernández, cercetător la IAC și coautor al studiului. Autorii studiului au făcut această descoperire datorită unei colaborări între două instrumente de înaltă tehnologie, ESPRESSO și CARMENES. Echipa spune că CARMENES a observat GJ 1002 între 2017 și 2019, iar ESPRESSO a preluat activitatea între 2019 și 2021.

Din cauza temperaturii sale scăzute, lumina vizibilă de la GJ 1002 este prea slabă pentru a-i măsura variațiile de viteză cu majoritatea spectrografelor”, explică Ignasi Ribas, cercetător la Institutul de Științe Spațiale (ICE-CSIC) și director al Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). CARMENES are o sensibilitate pe o gamă largă de lungimi de undă în infraroșu apropiat care este superioară celor ale altor spectrografe care urmăresc variațiile stelelor îndepărtate. În combinație cu ESPRESSO, cercetătorii au efectuat măsurători cu o precizie de numai 30 cm/sec, care nu poate fi atinsă cu niciun alt instrument din lume.

Oricare dintre cele două grupuri ar fi avut multe dificultăți dacă ar fi abordat această lucrare în mod independent. Împreună am reușit să ajungem mult mai departe decât am fi reușit dacă am fi acționat independent”, afirmă Suárez Mascareño. Descoperirile sunt publicate în revista Astronomy & Astrophysics.