• Vehiculul poate fi alimentat cu hidrogen în doar 15 minute și oferă șoferilor o autonomie de 600 de kilometri.
  • Gazul este stocat în rezervoare de înaltă presiune concepute pentru a rezista la impact.
  • Gazul este transformat de o celulă de combustie în energie electrică, care apoi acționează roțile.

În Marea Britanie au început testele unui camion greu alimentat cu un gaz mai ușor decât aerul – și care nu emite decât apă. Primul vehicul greu de marfă (HGV) britanic proiectat și construit pentru a fi alimentat cu hidrogen a fost condus pe pista de testare Horiba Mira din Warwickshire, relatează Sky News.

Producătorii scoțieni, HVS, spun că acest camion ar putea contribui la decarbonizarea industriei transportului rutier de marfă, care produce peste 21 de milioane de tone de dioxid de carbon în fiecare an numai în Marea Britanie. Jawad Khursheed, antreprenorul care a înființat compania, a declarat: Are exact aceeași senzație ca un diesel.

În general, șoferii de camioane conduc până la patru ore și apoi iau o pauză. În 15-20 de minute pot face plinul cu hidrogen și pot pleca pentru încă 600 km”.

Recomandări

SURSE: CIUCĂ DEMISIONEAZĂ
ALEGERI 2024
GEOANĂ RUPE TĂCEREA
VIAȚA DUPĂ EXIT POLL
MESAJUL LUI CIUCĂ
LASCONI ARE 18%

Camionul stochează hidrogenul sub presiune ridicată în rezervoare proiectate să reziste la impact. Gazul este transformat de o celulă de combustie în energie electrică, care apoi acționează roțile. O baterie care oferă o autonomie similară ar cântări câteva tone, reducând cantitatea de marfă care poate fi transportată. În prezent, reîncărcarea acesteia ar dura câteva ore, ceea ce ar însemna un timp de nefuncționare semnificativ pentru operatorii de flote.

Macky Arthur, șoferul de test al prototipului, a declarat pentru Sky News: Nu ai vuietul unui vehicul diesel, nu ai fumul unui vehicul diesel. Este un loc plăcut pentru a trăi și a lucra”. Hidrogenul are încă probleme ca sursă de energie. Producerea acestuia din electricitate ecologică este în prezent costisitoare și mult mai puțin eficientă din punct de vedere energetic decât conectarea unei baterii la un punct de încărcare.

Centrul pentru transport rutier durabil de mărfuri a calculat că trecerea tuturor camioanelor diesel la baterii ar necesita 10,6 GW de energie electrică – aproximativ cât producția a 900 de turbine eoliene offshore mari.

Trecerea la hidrogen ar necesita 35,6 GW de energie electrică pentru a fi produsă de camion, ceea ce înseamnă de trei ori mai multe turbine. Susținătorii hidrogenului insistă asupra faptului că tehnologia se va îmbunătăți, permițând ca acest gaz să fie produs la scară redusă și la prețuri mici. Găsirea unei modalități de decarbonizare a vehiculelor grele de marfă este esențială pentru a ajunge la zero emisii nete.

Citește și