- Aplicațiile de sănătate mintală răspund unor nevoi critice, dar ascund și anumite secrete.
- O companie online face bani pe urma persoanelor care suferă de o problemă urgentă de sănătate.
- Autoritățile au luat măsuri de-a lungul timpului și au sancționat drastic anumite asociații.
Înființată în 2018, Loris, un startup care ajută companiile să își îmbunătățească conversațiile cu clienții în mediul online, a folosit datele generate de conversațiile prin SMS, de la persoane aflate în depresie sau cu anumite stări psihice, care solicitau ajutor. Scopul a fost realizarea unui software care să „empatizeze” cu clienții, scrie Insider. Așa a luat naștere „Crisis Text Line”, o linie telefonică de prevenire a sinuciderilor, compania-mamă a Loris.
„Crisis Text Line” folosește inteligența artificială pentru a răspunde persoanelor care se confruntă cu abuzuri emoționale, automutilare și gânduri suicidare.
Exploatarea datelor în scopul obținerii de profit este ceva obișnuit, spun specialiștii. În domeniul tehnologiei moderne, motoarele de căutare, platformele de socializare și aplicațiile de streaming, toate acestea colectează și monetizează datele pe care le obțin de la utilizatori.
Însă, date pe care le Loris le utiliza, proveneau de la persoane care se aflau în cel mai de jos punct al vieții lor, când este posibil să nu fi fost în măsură să înțeleagă cu adevărat și să își dea acordul cu privire la modul în care vor fi utilizate ulterior.
După ce un articol a stârnit controverse, compania a susținut că a folosit doar date anonime, deși cercetările au arătat că anonimizarea nu a existat. În cele din urmă, furia a devenit atât de mare încât „Crisis Text Line” a încetat să mai trimită date către Loris și i-a spus acesteia să șteargă orice informație transferată anterior.
Site-urile de sănătate mintală oferă servicii de gestionare a rețetelor pentru a-i ajuta pe oameni să aibă acces la medicamente
„Marea majoritate a aplicațiilor de sănătate mintală sunt excepțional de înfiorătoare”, spune un expert de la Insider. „BetterHelp”, fondat în 2013, se autointitulează „cea mai mare platformă de terapie din lume” și spune că are peste 2 milioane de utilizatori. Luna trecută, Comisia Federală pentru Comerț din SUA a acuzat compania pentru că „a trădat cele mai personale informații de sănătate ale consumatorilor pentru profit”.
FTC a declarat că „BetterHelp” a predat date sensibile ale utilizatorilor, inclusiv e-mailuri, adrese IP și răspunsuri la chestionare de sănătate, către Facebook, astfel încât platforma să poată folosi aceste informații pentru a difuza reclame despre „BetterHelp”, care vizau utilizatori similari.
Autoritățile au interzis ca „BetterHelp” să mai împărtășească datele private de sănătate ale utilizatorilor și au ordonat companiei să plătească o amendă de 7,8 milioane de dolari. Este pentru prima dată când comisia a sancționat o companie de sănătate mintală pentru gestionarea defectuoasă a datelor private ale utilizatorilor.
Există ceva profund îngrijorător în legătură cu aplicațiile prietenoase care promit să ajute oamenii cu problemele lor
La începutul acestui an, un studiu realizat de Joanne Kim de la Laboratorul de Politici Tehnologice al Universității Duke a scos la iveală cum datele privind sănătatea mintală au fost transformate în bunuri de larg consum. Deși nu este clar de unde obțin hackerii datele privind sănătatea mintală din cauza lipsei de reglementare, studiul a constatat că acești oameni comercializează datele pe „piața liberă, cu o verificare aparent minimă a clienților și aparent cu puține controale asupra utilizării datelor achiziționate”.
Cu toate acestea, înșelăciunea repetată și nepăsarea față de siguranța utilizatorilor nu pot fi considerate un pas greșit al unor tineri, spun experții. Utilizarea datelor sensibile este adesea integrată în modelul de afaceri al companiilor de tehnologie. Însă, în cazul companiilor de sănătate mintală, aceste practici pot pune în pericol demnitatea, încrederea și siguranța psihologică.
Citește și