• Gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee se învârte atât de repede încât distorsionează timpul și spațiul într-o formă ovală asemănătoare cu o minge de fotbal american.
  • Cercetătorii au folosit radiații radio și X pentru a determina viteza de rotație a găurii negre supermasive, denumită Sagittarius A*.
  • Metoda utilizată, numită „metoda de flux”, a indicat că Sagittarius A* se învârte cu 60% din viteza maximă posibilă, conform teoriei relativității generale a lui Albert Einstein.

Se pare că Sagittarius A* se pregătește pentru Super Bowl, conform Space.

Gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre Calea Lactee se învârte atât de rapid încât distorsionează timpul și spațiul într-o formă ovală asemănătoare cu o minge de fotbal american. Această descoperire provine dintr-un studiu atent al observațiilor radio și X.

Conform teoriei relativității generale a lui Albert Einstein, atunci când un obiect masiv se învârte, poate trage spațiul în jurul său. Acest fenomen este numit „tragerea cadrelor”, iar chiar și Pământul nostru învârtindu-se a fost observat că distorsionează spațiul în vecinătatea sa. Cu toate acestea, efectul este mult mai pronunțat pentru obiecte extrem de masive, cunoscute și sub numele de găuri negre supermasive, care sunt multe milioane sau chiar miliarde de ori mai masive decât soarele nostru. Și cu cât se învârtește mai repede un astfel de obiect masiv, cu atât spațiul se aplatizează în jurul său, adoptând astfel forma ovală.

CUM PUTEA FI EVITAT RĂZBOIUL RUSO-UCRAINEAN?
XI JINPING RESTRUCTUREAZĂ ARMATA
BIDEN CĂLĂTOREȘTE CU MARINE ONE
PAPA VIZITEAZĂ O ÎNCHISOARE DE FEMEI
IOHANNIS CAUTĂ JOB LA C.E.
LIGHT MAKES YOU FEEL BETTER

Cu toate acestea, viteza de rotație a găurii negre cu masa de 4,1 milioane de mase solare a galaxiei noastre, cunoscută sub numele de Sagittarius A* sau Sgr A* pe scurt, a fost dificil de determinat. Cele mai multe estimări au variat considerabil. Un grup de astronomi, condus de Ruth Daly de la Universitatea Penn State, a aplicat acum o procedură numită „metoda de flux” pentru a obține o măsură a vitezei angulare a lui Sgr A*, adică câte ori se învârte pe secundă.

Metoda de flux este literalmente numită astfel – măsoară cum materialul se îndepărtează de o gaură neagră, ceea ce la început ar putea părea contraintuitiv, deoarece găurile negre sunt mai bine cunoscute pentru atragerea materialului. Cu toate acestea, un flux de la o gaură neagră poate apărea sub forma unui jet magnetic colimat de materie care emite unde radio abundente. Între timp, grupele fierbinți de plasmă (gaz ionizat) produse în discul de materie în jurul unei găuri negre, și care pot apoi să se îndepărteze, sunt suficient de fierbinți pentru a emite în raze X.

Aceste grupuri, numite plasmolide, se formează mai eficient atunci când o gaură neagră se învârte rapid, deoarece tragerea cadrelor rezultată amplifică câmpul magnetic al găurii negre și îl strânge ca o curea mai aproape de periferia găurii negre. La rândul său, acest lucru creează condiții magnetic intense mai propice formării plasmolidelor.

Astfel, prin revenirea la observațiile arhivate ale lui Sgr A* efectuate cu Karl G. Jansky Very Large Array de radiotelescoape și Observatorul de raze X Chandra al NASA, echipa lui Daly a măsurat viteza unghiulară a lui Sgr A* la 60% din valoarea maximă posibilă, definită de viteza luminii. Cu alte cuvinte, Sgr A*