• Planeta, numită LP 791-18 d, prezintă caracteristici asemănătoare atât cu Pământul, cât și cu Io, luna lui Jupiter.
  • „Descoperirea acestei exoplanete este o descoperire extraordinară”, a declarat profesorul Björn Benneke.
  • LP 791-18 d a fost găsit în unele dintre datele Telescopului spațial Spitzer al NASA, înainte de a fi scos din uz în 2019.

Una dintre cele mai mici și mai reci stele descoperite ca fiind o planetă, se situează la 86 de ani-lumină de sistemul solar și pare să aibă caracteristici asemănătoare Pământului, relatează Forbes. Planeta, numită LP 791-18 d, este asemănătoare atât cu Pământul, cât și cu Io, luna lui Jupiter, cea mai vulcanică planetă din sistemul solar, pe care nava spațială Juno a fotografiat-o la începutul acestei săptămâni.

Publicată în revista Nature, o nouă lucrare dezvăluie o lume temperată, de mărimea aproximativă a Pământului, aflată în jurul unei stele mici din apropiere, care are aceeași tragere gravitațională din partea unei planete surori asemănătoare lui Neptun ca și lunile lui Jupiter. Prin urmare, se așteaptă ca această planetă să aibă o activitate vulcanică puternică pe suprafața sa.

Descoperirea acestei exoplanete este o descoperire extraordinară”, a declarat profesorul Björn Benneke de la Departamentul de Fizică al Universității din Montreal, Canada. Asemănarea dintre proprietățile LP 791-18 d și cele ale Pământului, precum și perspectiva unei activități geologice detectabile și a vulcanismului fac din ea un obiect cheie pentru a înțelege mai bine cum se formează și evoluează lumile terestre”.

FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI
BLIKEN AJUNGE ÎN CHINA
C.E. INVESTIGHEAZĂ CHINA
CE ESTE DUREREA CRONICĂ

Ce o face să semene cu Pământul?

Planeta orbitează în zona locuibilă a stelei sale, suficient de aproape pentru ca pe suprafața sa să existe apă lichidă, și se bănuiește că este geologică și capabilă să mențină o atmosferă. Temperatura pe LP-791-18 d este doar puțin mai ridicată decât pe Pământ, în mare parte din cauza faptului că steaua care o găzduiește este atât de mică și rece.

Cu toate acestea, planeta nou descoperită ar putea fi considerată asemănătoare cu Pământul, dar această comparație vine cu anumite deosebiri. LP 791-18 d orbitează în jurul stelei sale în doar 2,8 zile pământene și este blocată tidian, cu o parte de zi și una de noapte permanente. Doar pe aceasta din urmă s-ar putea condensa apa pe suprafața sa, suspectează cercetătorii.

Principala descoperire aici este că am găsit o planetă de mărimea Pământului, mult mai mică decât planetele b și c”, a declarat coautorul Ian Crossfield, profesor asociat de fizică și astronomie la Universitatea din Kansas. Nu știm cu adevărat dacă are o atmosferă, dacă are apă, dacă are viață sau dacă ar putea susține viața. Nu știm nimic din toate acestea”.

Cercetătorii bănuiesc că există vulcani și, posibil un ocean de magmă

Cercetătorii bănuiesc că există vulcani și, posibil un ocean de magmă, dar nu există dovezi ferme. Indiciile vin din faptul că LP 791-18 d orbitează în jurul stelei sale între alte două planete:

• LP 791-18 b: cu 20% mai mare decât Pământul, care orbitează în ceva mai puțin de o zi-pământ.
  • LP 791-18 c: de 2,5 ori mai mare decât Pământul, care orbitează în cinci zile-pământ.

În datele obținute, cercetătorii au putut vedea noua planetă trecând foarte aproape de LP 791-18 c. Deoarece cealaltă planetă este atât de masivă, relativ vorbind, gravitația sa trage mica planetă și o forțează pe o orbită eliptică, care o strivește și o deformează suficient de mult pentru a crea o fricțiune internă care încălzește interiorul planetei. Această căldură încearcă să iasă sub formă de activitate vulcanică la suprafață.

De ce este atât de importantă această descoperire?

LP 791-18 d oferă oportunități fără precedent pentru a avansa nu numai în astronomie, ci și în multe alte domenii ale științei, în special în geologie, științele planetare, științele atmosferice și, posibil, în astrobiologie”, a declarat Benneke.

Cercetătorii suspectează că pe LP 791-18 d ar putea exista o atmosferă asemănătoare cu cea a Pământului, a lui Venus sau a lui Titan, luna lui Saturn, și speră că aceasta va fi în curând ținta Telescopului Spațial James Webb (JWST). Având în vedere apropierea acestui sistem stelar, JWST ar trebui să fie capabil să descopere dacă această lume vulcanică are sau nu o atmosferă.

Acest lucru ar putea fi crucial pentru cei care vânează viața în afara sistemului solar. „Doar o mică parte dintre exoplanetele descoperite până în prezent sunt considerate capabile să susțină viața”, a declarat Karen Collins, astronom la Centrul pentru Astrofizică. Descoperirea LP 791-18 d ne dă mai multe speranțe că într-o zi am putea găsi semne de viață pe o altă planetă.”