• Centenarii ar putea poseda un sistem imunitar unic care rămâne funcțional la o vârstă extrem de înaintată, ajutându-i să atingă o longevitate unică, sugerează un nou studiu.
  • Această categorie rară de persoane care ajung la 100 de ani sau mai mult are o compoziție distinctă de celule imunitare care le asigură un sistem imunitar extrem de funcțional.
  • Studii anterioare au arătat că una dintre caracteristicile definitorii ale îmbătrânirii este declinul funcționării corespunzătoare a sistemului imunitar.

Centenarii ar putea poseda un sistem imunitar unic care rămâne funcțional la o vârstă extrem de înaintată, ajutându-i să atingă o longevitate unică, sugerează un nou studiu ADN. Această categorie rară de persoane care ajung la 100 de ani sau mai mult are o compoziție distinctă de celule imunitare care le asigură un sistem imunitar extrem de funcțional, au declarat cercetătorii, inclusiv cei de la Facultatea de Medicină a Universității din Boston. Studii anterioare au arătat că una dintre caracteristicile definitorii ale îmbătrânirii este declinul funcționării corespunzătoare a sistemului imunitar.

Celulele imunitare se află în spatele unor mecanisme importante de recuperare în urma bolilor, promovând longevitatea. În noul studiu, publicat recent în revista EBioMedicine, cercetătorii au efectuat secvențierea celulelor ADN unice pentru a evalua moleculele din celulele mononucleare din sângele periferic (PBMC) – o categorie largă de celule imunitare care circulă în sânge – prelevate de la șapte centenari. Centenarii făceau parte din New England Centenarian Study, unul dintre cele mai mari studii privind persoanele din America de Nord care au trăit mai mult, scrie The Indepentent.

Cercetătorii au folosit apoi tehnici avansate de calcul pentru a analiza modul în care proporția diferitelor tipuri de celule și activitățile lor interne se schimbă odată cu vârsta. Aceștia au identificat modificări ale compoziției și funcțiilor specifice tipurilor de celule care sunt unice la centenari, reflectând răspunsul imunitar normal odată cu vârsta. Am asamblat și analizat ceea ce este, după cunoștințele noastre, cel mai mare set de date unicelulare de subiecți centenari, care ne-a permis să definim caracteristici unice ale acestei populații, care sprijină identificarea factorilor moleculari și de stil de viață care contribuie la longevitatea lor”, a explicat Stefano Monti, autorul principal al studiului ADN.

CUM PUTEA FI EVITAT RĂZBOIUL RUSO-UCRAINEAN?
XI JINPING RESTRUCTUREAZĂ ARMATA
BIDEN CĂLĂTOREȘTE CU MARINE ONE
PAPA VIZITEAZĂ O ÎNCHISOARE DE FEMEI
IOHANNIS CAUTĂ JOB LA C.E.
LIGHT MAKES YOU FEEL BETTER

Oamenii de știință au spus că, pe măsură ce oamenii sunt expuși la infecții și se recuperează de la ele de-a lungul vieții, sistemul lor imunitar învață să se adapteze. Această capacitate, însă, scade de obicei odată cu vârsta. Profilurile imunitare pe care le-am observat la centenari confirmă un istoric îndelungat de expunere la infecții și capacitatea de a se recupera după acestea și oferă sprijin pentru ipoteza că centenarii sunt îmbogățiți cu factori de protecție care le cresc capacitatea de a se recupera după infecții”, a declarat Paola Sebastiani, autor principal.

Cercetătorii consideră că descoperirile oferă o bază pentru a înțelege mai bine mecanismele care determină rezistența imunitară odată cu vârsta – un factor care contribuie probabil la longevitatea extremă. „Centenarii, și longevitatea lor excepțională, oferă un model” pentru modul în care am putea trăi o viață mai productivă și mai sănătoasă. Sperăm să continuăm să învățăm tot ce putem despre rezistența la boli și despre extinderea duratei de sănătate a unei persoane”, a declarat George J Murphy, autorul principal al studiului.