• Metoda permite biomonitorizarea pe scară largă, cazul Covid19.
  • eDNA permite rezolvarea unor cazuri criminalistice.
  • Editarea genelor ar putea fi gata să se generalizeze pentru diverse tratamente
  • Intro.

O metodă nouă de depistare a ADN-ului în apă sau în aer ar putea revoluționa cercetarea biologică. Aplicațiile sunt multiple, de la rezolvarea unor cazuri criminale la studiul epidemiilor sau descoperirea unor specii dispărute. Dar metoda poate fi uneori înșelătoare.

Cercetările în acest domeniu datează deja de ceva vreme. Inițial, studiul unor resturi a arătat că noroaiele colectate într-o mlaștină în cadrul unei anchete ecologice conțin urme de ADN ale speciilor care au trăit în zonă.

Ulterior s-au făcut analize în apă și astfel de resturi au fost găsite, chiar ale unor specii dispărute în tundra înghețată din Groenlanda. Cercetătorii au mers mai departe și au analizat aerul, și chiar și în aer au fost descoperite urme de ADN.

CUM PUTEA FI EVITAT RĂZBOIUL RUSO-UCRAINEAN?
TRUMP ȘI ORBAN VOR SĂ FACĂ ALIANȚĂ
TAYLOR ȘI TRAVIS, SURPRINȘI ÎN LAS VEGAS STRIP
CE SPUNE MAȘINA TA DESPRE TINE?
CUM S-AU CUNOSCUT WILLIAM ȘI KATE?
RAY CHAN A MURIT LA 56 DE ANI

Prin aceste metode au fost rezolvate de exemplu unele anchete criminalistice. O altă posibilitate: biomonitorizarea pe scară largă. A fost deja cazul pentru colectarea de mostre din canalizările publice pentru a urmări particulele virale Covid-19 și alte organisme care infectează oamenii. Anul trecut, a început primul studiu uman al unui tratament CRISPR de care ar putea beneficia majoritatea oamenilor – un semnal că editarea genelor ar putea fi gata să se generalizeze.

De ce este atunci pusă uneori sub semnul întrebării?

Uneori, cercetarea eDNA este complicată, deoarece ar putea arăta ADN-ul într-un loc în care un animal nu trăiește, cum ar fi rămășițele digerate ale unei salamandre care au fost excretate de o pasăre departe de locul unde a trăit inițial salamandra. De asemenea, ar putea conduce la o monitorizare generalizată a populației.