• Luna lui Jupiter, Europa, produce o cantitate impresionantă de oxigen în fiecare zi, suficientă pentru a menține 1 milion de oameni respirând timp de 24 de ore.
  • Descoperirile arată că Europa produce mult mai puțin oxigen decât s-a crezut anterior, dar totuși această producție ar putea fi suficientă pentru a susține viața într-un mediu locuibil.
  • Sonda Juno a adus informații cruciale despre Europa, inclusiv despre producția de oxigen, deschizând noi perspective în căutarea vieții în afara Pământului.

Luna înghețată a lui Jupiter, Europa, produce impresionantul volum de 1.000 de tone de oxigen în fiecare 24 de ore, conform datelor colectate de sonda Juno care orbitează planeta. Acest lucru, calculat de cercetătorii dintr-un nou studiu, ar fi suficient pentru a menține 1 milion de oameni respirând timp de o zi, conform BBC.

Cu toate acestea, descoperirile arată că Europa produce de fapt mult mai puțin oxigen decât s-a crezut anterior. Studiul a fost publicat în revista Nature Astronomy folosind date colectate de instrumentul Experimentul de Distribuții Aurorale Joviene (JADE) al sondei Juno, care măsoară degajarea de hidrogen de la suprafața lunii înghețate.

Autorii studiului calculează că luna lui Jupiter, Europa, produce aproximativ 12 kg de oxigen în fiecare secundă, în timp ce estimările anterioare calculau rata la aproximativ 1.000 kg pe secundă.

JOE BIDEN, DECLARAȚIE ȘOCANTĂ
MACRON CERE ARMĂ NUCLEARĂ PENTRU UE
ECONOMIA AMERICANĂ ÎNCETINEȘTE
ÎȚI INTRĂ LA SUFLET
APPLE, ÎN DISCUȚII CU OPENAI
AU GĂSIT CHEIA SUCCESULUI

Dar ceea ce este crucial este că oamenii de știință planetari cred că o parte din oxigenul produs ar putea ajunge în oceanul subsuprafață al lui Europa, și luna înghețată este unul dintre cele mai bune locuri din Sistemul Solar pentru a căuta condiții locuibile dincolo de Pământ.

Europa, oceanul său și căutarea vieții

Pe Pământ, găsim viață acolo unde găsim apă. Viața, așa cum o cunoaștem, depinde de apă. Deci, dacă ne interesează descoperirea locurilor unde viața ar putea exista dincolo de Pământ, are sens să căutăm acele locuri în Sistemul Solar unde găsim apă lichidă.

Europa este a patra cea mai mare dintre lunile lui Jupiter, cu o mărime de 3.100 km, și se crede că are un ocean mare de apă sărată lichidă sub crusta sa înghețată. Mai mult, Europa orbitează în jurul lui Jupiter în mijlocul centurilor sale de radiații, astfel încât particulele încărcate coboară pe suprafața înghețată a lunii.

Acestea despică moleculele de apă în două, generând oxigen care ar putea ajunge în oceanul lunii. Pe 29 septembrie 2022, sonda Juno a zburat la doar 220 mile (354 de kilometri) de Europa, iar instrumentul JADE a identificat și măsurat ioni de hidrogen și oxigen creați de particulele încărcate care loveau luna și apoi erau preluați de câmpul magnetic al lui Jupiter în timp ce trecea pe lângă lună.

„Europa este ca o minge de gheață care își pierde încet apa într-un râu curgător. Cu excepția faptului că, în acest caz, râul este un fluid de particule ionizate purtat în jurul lui Jupiter de câmpul său magnetic extraordinar”, spune cercetătorul JADE, Jamey Szalay de la Universitatea Princeton din New Jersey.

„Când aceste particule ionizate lovesc Europa, ele despică moleculele de gheață de apă în două, producând hidrogen și oxigen. Într-un fel, întreaga coajă de gheață este continuu erodată de valuri de particule încărcate care se spală pe suprafața ei.”

„Capacitatea noastră de a zbura aproape de sateliții lui Galileo în timpul misiunii noastre extinse ne-a permis să abordăm o gamă largă de știință, inclusiv unele oportunități unice de a contribui la investigarea habitabilității Europei”, spune Scott Bolton, investigatorul principal al Juno de la Southwest Research Institute din San Antonio.